Uskottavuus luo ulottuvuuksia yrityksellesi

Opiskelijayrityksiä sparratessa olen huomannut vuodesta toiseen samat piirteet, jotka kertovat hyvin paljon toiminnan uskottavuudesta. Onko yritystoiminta enemmänkin harrastusta vai tehdäänkö homma täysillä yrittäjämäisesti, luodaanko jotakin täysin omaa vai jälleenmyydään olemassa olevaa ja tärkeimpänä; onko toiminta uskottavaa?

Tuomaroidessani Jyväskylän Uskalla Yrittää -semifinaalia kiinnitin huomiota muutamiin asioihin, jotka vaikuttavat kaikkeen toimintaan ja kuvaan, jonka yritys antaa itsestään ulos. Ongelma ei varmastikaan esiinny pelkästään opiskelijayrittäjien keskuudessa, joten myös pitkän linjan yrittäjät nyt kuulolla!

 

Myyntitaitoinen huoltomies

Opiskelijayrittäjät rikkovat rajoja perinteisiin liiketoimintamalleihin verrattuna. Nykypäivän yrittäjän täytyy olla moniosaaja, joka pystyy ensin myymään omaa toimintaansa asiakkaalle uskottavasti ja olemaan ylpeä saavutuksistaan, mutta myös heti perään nöyränä tarttumaan lapion varteen sekä lunastamaan lupauksensa.

Jos et tiedä kuinka homma toimii käytännössä ruohojuuritasolla tai asiakaskentässä, ymmärryksesi toiminnasta on kapeampaa. Nykyään puhutaan paljon asiakasymmärryksestä, mutta haluaisin samalla nostaa esille myös käytännön ymmärryksen omasta liiketoiminnasta.

On myös tärkeää, että yritys itse edustaa ajamaansa asiaa täysillä. Mitä on videotuotantofirma ilman omaa videomateriaalia tai vaatebrändi ilman että perustajat itse käyttävät vaatteita? Yrityksen täytyy kantaa ylpeänä omaa toimintaansa ja olla omalla toiminnallaan luomassa uskottavuutta. Nämä ovat kohtaamiani esimerkkejä opiskelijayrityksien ongelmakohdista.

 

Tarina lisää uskottavuutta

Yritys jolla ei ole minkäänlaista kerrottavaa siitä, kuinka idea syntyi tai miten yrityksen nimi keksittiin, ei erotu toimialan massasta. Oman toimialansa valloittajat herättävät yrityksen eloon uskottavalla tarinalla, jota he itse edustavat ja elävät. Siirry markkinoinnissasi siis tuote- ja asiakeskeisyydestä ilmiö- ja tarinakeskeisyyteen, joiden kautta muodostat oman asiakasheimosi.

Vastaani on tullut yrityksiä, joiden pitchauksissa kuulee usein todella paljon asialle epäolennaisia asioita, kuten mitä henkilöt ovat tehneet vaihe vaiheelta tai mitä jokainen yrityksen jäsen tekee yrityksessä mikin kiertäessä henkilöltä toiselle.

Pidä asiat yksinkertaisina äläkä tee olettamuksia. Asiakkaasi haluavat kuulla kuinka tuotteesi tai palvelusi on toiminut käytännössä, mitä hyötyjä siinä on ja parhaassa tapauksessa kuinka he voisivat olla osa brändiäsi. Potentiaaliset asiakkaasi haluavat kuulla kertomuksia nykyisten asiakkaidesi suusta. Kokemusmarkkinointi on tärkeää, sillä asiakkaasi toimivat vaikuttavimpina tarinasi kertojina.

 

Asenne ratkaisee, yhteistyö luo mahdollisuuksia

Vuorokaudessa ideasta myytävään bisnekseen? Kuulostaa uskomattomalta, mutta juurikin yrittäjäasenteella ja määrätietoisella tekemisellä saa aikaan huomattavasti enemmän kuin viikkokausien paperinpyörittelyllä ja suunnittelulla.

Eräs jyväskyläläinen opiskelijayritys todisti tällä viikolla väitteen kehittämällä vuorokaudessa bisneksen, jolla oli visuaalinen ilme ja nimi valmiina sekä ensimmäinen parinkymmenen kappaleen erä tuotteita myyntivalmiina. Tärkeänä vaikuttajana oli yhteistyö muiden opiskelijayrittäjien kanssa; yhdistämällä osaamista ja yhdessä tekemällä itseään kiinnostavia asioita saadaan aikaan huimia tuloksia.

Älä siis mieti liikaa vaan kehitä ja kokeile, sillä tämän päivän bisnekset tulisi kehittää yhä enemmän vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Kun olet saanut ensimmäisen raakaversion tuotteestasi tai palvelustasi kasaan, vie se asiakkaasi eteen ja pyydä palautetta, esitä kysymyksiä ja pyri samalla jo myymään ajatusta tuotteesta.

Luo siis oikea ensivaikutelma ja kasvata yritykseksi brändiä niin, että toiminta alkaa olemaan uskottavaa.

Opiskelijayrittäjyyden asiantuntija ja yrittäjyyskasvatuksen viestinvälittäjä.
Innostusta tulevaisuuden luomiseen kuuden vuoden yrittäjyyskokemuksella.
044 355 4847 – tomi@opiskelijayrittajyys.fi

2 thoughts on “Uskottavuus luo ulottuvuuksia yrityksellesi

  1. Loistava kirjoitus sinulta Tomi.

    Seison täysin näkemystesi takana. Oma toimintani asuntosijoittajana ja vuokranantajana on noussut täysin uudelle tasolle otettuani tekstissäsi mainitsemat keinot käyttööni. Lopputulokseen voitte tutustua osoitteessa: https://www.mgasunnot.fi

    1. Kiitos kommentista! Kiva kuulla, että kirjoitus oli hyödyllinen. Kävin katsomassa sivujasi ja olen kyllä samaa mieltä, yhteystietosivulla oleva tarinasi todistaa sen, ettei tarinan tarvitse olla edes mikään pitkä – heti tuon perusteella jo sai luotettavan ja hyvän kuvan sinusta ja toiminnastasi. Asiakkaiden kommentit alapuolella vahvistavat taas omaa kertomustasi ja luo lisää uskottavuutta!

Vastaa