”Uskalsi tehdä jotain mitä ei olisi käynyt mielessä”

Kävin valmentamassa viime viikolla merkonomiopiskelijoita Vaasassa Vamia ammattiopistolla. Kaksi valmennuspäivää kahdelle eri ryhmälle olivat siinä mielessä mielenkiintoiset, että ensimmäiseen valmennukseen osallistui ”vain” kuusi valmennettavaa ja toiseen hieman päälle kymmenen. Pienet ryhmäkoot eivät kuitenkaan estäneet toimintaa ja saimmekin käytyä asioita syvällisemmin läpi.

Laitoin opiskelijat tekemään ensin itsestään hissipuheet, joissa mietitään kiteytetysti omaa osaamista ja kuinka voidaan luoda itsestä mielenkiintoinen kuva esimerkiksi työnhaussa tai opiskelijayrittäjänä asiakkaalle. Tämän lisäksi toisena harjoituksena oli muodostaa kehittämäni Opiskelijan kehittymiskartta -työkalun avulla ”seuraavia steppejä” jokaisen omien tavoitteiden osalta. Olipa se sitten työpaikan löytäminen, yrittäjyys tai ihan mikä tahansa muu tavoite, mietitään sen ympärille asioita, jotka auttavat eteenpäin toiminnassa.

Tein valmentaessani yhden tärkeän havainnon: opiskelijat eivät ole tottuneet miettimään omia tavoitteitaan tai mitä haluaisivat tehdä opintojensa jälkeen. Pelkkä ajatuskin kolmen vuoden päähän tai edes oman kiinnostuksen löytämiseksi tuntuu olevan raastavan hankala ja sitä vältellään viimeiseen saakka. Jos koulu ei ole se paikka, jossa näitä asioita mietittäisiin, niin missä sitten?

 

Kuunteluoppilaasta osaamisen kehittäjäksi

Opiskelijat ovat tottuneet olemaan tähän saakka hyvin pitkälle kuunteluoppilaina ja imemässä sisään tietoa todella monista eri aineista ja asioista. Nyt kun vastuu omasta oppimisesta ja tekemisestä siirtyy yhä enemmän opiskelijalle, on monille muutos piinaava.

Mutta niin sen pitääkin olla, sillä ilman ajatustyötä ei tapahdu myöskään kehitystä. Kaikki lähtee liikkeelle opiskelijasta itsestään. Monille ”en tiedä” asioille saadaan vastauksia yksinkertaisesti sen kautta, että lähdetään vain miettimään omaa tulevaisuuttaan ja mikä itseään kiinnostaa. Siitä seuraava vaihe on rohkeasti kokeilla matalalla kynnyksellä itseä kiinnostavia asioita, mikä vie eteenpäin. Tavoitteen tai asian ei tarvitse olla mikään suuri ja kehotinkin opiskelijoita ottamaan mietintään vaikkapa jatko-opintopaikkaan tai harrastukseen liittyvän tavoitteen.

Laitoin siis opiskelijat heitä piinaavan tehtävän pariin miettimään kehittymiskartan avulla omaa tavoitettaan ja muodostamaan sen ympärille esimerkiksi ihmisiä tai yrityksiä, kursseja, tapahtumia tai käytännön tekemistä jotka voisivat olla hyödyksi tai viedä eteenpäin tavoitteen osalta. Alkupohdinnan ja tuskailun jälkeen homma lähti sujumaan ja jokaiselle saatiin muodostettua jonkinlainen kuva heidän tavoitteestaan ja palautteen mukaan tekeminen oli kuitenkin ollut mieluista.

Olen kehittämässä Opiskelijayrittajyys.fi -sivuille Työkalut-osiota, joka tulee pitämään sisällään juurikin aiemmin mainitun kehittymiskartan kaltaisia käytännön työkaluja ja toimintamalleja, jotka auttavat opiskelijoita kehittämään omaa ymmärrystään osaamisestaan, suunnittelemaan toimintaansa ja edistämään omaa työllistymistään. Nämä kaikki asiat ovat ehdottoman tärkeitä varsinkin opiskelijayrittäjälle. Olen testannut työkaluja valmennuksissani nyt muutamia kertoja ja ne vaikuttavat toimivilta, joten parin viikon sisällä niiden pitäisi ilmestyä sivuillekin!

 

Tässä vielä palautetta kahdelta päivältä valmennuksista:

”Hyvä puhuja, tietää mistä puhuu, ammattimainen olemus”
”Hyödyllisiä, tehtävät ja neuvot”
”Me tehtiin hissipuhetta!”
”Hyödyllinen tuli opittua uusia asioita”
”Hyviä vinkkejä”
”Oli hyvä kuunnella, ei ollu tylsää tai puuduttavaa puhetta”
”Mun mielestä oli kyl hyvää ja tuli myös kiinnostavia juttuja”
”Ihan semi jees”
”Minun mielestä tää oli hyvää kun tulit opettaa meitä tälläsissä!”
”Siistiä, mielenkiintoista, erilaista kun normitunnit, herätti kiinnostusta”
”Siistiä, uutta tietoa”
”Kiinnostavat aiheet hyvännäköseltä puhujalta”
”Oli väsy mutta tehtävä oli kivan erilainen”
”Oli väsy, ei jaksanu miettiä, hyviä tehtäviä oli”
”Väsy”
”Arvonta oli hauska, hyvä ettei tarvinnu vaan kuunnella”
”Opin uuden termin: opiskelijayrittäjyyden asiantuntija. Mukava tyyppi ja kiva + tärkeä aihe ja tosi hyvä infoo”
”Ei ollu pitkästyttävää, asiallinen tyyppi, sain lisää tietoa yrittäjyydestä, joutu tekeen muutakin kun kuuntelee”
”Mukava tunti 🙂 Oppi uutta”
”Enemmän esimerkkejä”

 

 Haluan kuitenkin nostaa esille varsinkin yhden palautteen, joka jäi mieleeni:

”Oli tosi siistiä koska uskalsi tehdä jotain mitä ei olisi käynyt mielessä. Oli kiva kuunnella ja oppia uusia asioita”

 

PS. Haluatko oppilaitokseesi nuoren innostajan ja asiantuntevan yrittäjyyskasvatuksen valmentajan? Tutustu valmennuksiin ja tilaa tästä.

 

Opiskelijayrittäjyyden asiantuntija ja yrittäjyyskasvatuksen viestinvälittäjä.
Innostusta tulevaisuuden luomiseen kuuden vuoden yrittäjyyskokemuksella.
044 355 4847 – tomi@opiskelijayrittajyys.fi

Vastaa