Kirjoittamisen kautta kehitykseen

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet aika tiukkaa tykitystä ja menemistä omalla kohdallani. Lähdin miettimään kulunutta kevättä ja olenkin ollut jatkuvassa muutosvaiheessa toimintani kanssa. Joka kuukausi on tapahtunut jotakin uutta tai olen päässyt eteenpäin yhä enemmän niin bisneksissäni kuin henkilökohtaisessa kehittymisessäni.

Vaikka olenkin kirjoittanut useita kymmeniä sivuja tekstiä kuluneiden viikkojen aikana, sisälläntuotanto verkkoon on jäänyt vähäiseksi. Tässä voin vedota opintojen kirjauksiin Tiimiakatemialle ja opinnäytetyöhöni liittyvään kirjoittamiseen.

Olen kuitenkin viime vuosien aikana huomannut, kuinka paljon omaa oppimista ja kehittymistä auttaa juurikin kirjoittaminen. Kun miettii taaksepäin omaa tekemistään ja sen eri vaiheita, niin onnistumisia kuin epäonnistumisia, huomaa kehittyneensä ja pääseensä eteenpäin. Tärkeimpänä kuitenkin kirjoittamisessa on saada omia ajatuksiaan selvennettyä ja tämän kautta myös oppia uutta omasta toiminnastaan ja tekemistään virheistä ja hyvistä asioista. Tämän vuoksi olen alkanut panostamaan yhä enemmän omien ajatuksieni kirjoittamiseen ja käytänkin siihen aikaa paljon, vaikka se onkin niinsanotusti verhon takana tapahtuvaa prosessia, eli suuri osa kirjoittamastani ei päädy julkiseksi.
Käytämme Tiimiakatemialla oman oppimisen reflektointiin Motorola-työkalua, joka pitää sisällään yksinkertaisesti seuraavat kysymykset:

 

    1. Mikä meni hyvin?

      Mikä meni huonosti?

      Mitä opin?

      Mitä teen ensi kerralla paremmin?

      Mitä vien käytäntöön?

 

Motorola on yksinkertainen raportointimalli, jolla voidaan analysoida projektia tai muuta toimintaa sen toteuttamisen jälkeen. Yksinkertaisiin kysymyksiin vastaaminen auttaa monesti selventämään ajatuksiaan. ”Motorola” sanana tulee monille tutusta amerikkalaisesta telefirmasta, sillä tämänkaltaista raportointimallia käytettiin tietojen mukaan Motorola-yhtiössä aikoinaan.

Itsearvioinnin ja oman tekemisen analysointi onkin tärkeä osa jokaista projektia ja toimintaa sekä mahdollistaa syvällisemmän oppimisen ja kehittymisen.


Aina parasta viimeisimpänä

 

Monesti oma kehitys ja oppiminen huomataankin vasta jälkeenpäin. Siinä missä esimerkiksi useat artistit sanovat aina uusimman biisin olevan se paras heidän tuotannostaan, olen itsekin huomannut saman videotuotannon parissa. Siinä missä vuosia sitten tehdessäni videotuotantoa hehkutin ylpeänä tekemääni tuotosta ja se oli mielestäni paras mahdollinen, nyt jälkeenpäin katsoessani huomaan niissä todella paljon virheitä ja asioita joita tekisin aivan eri tavalla.

Mutta se kertookin kehittymisestä. Tärkeää onkin tiedostaa, että olet tällä hetkellä juuri niin hyvä versio itsestäsi kuin voit olla. Tämän vuoksi onkin tärkeää asettaa tavoitteita, joiden kautta kehittää omia taitojaan.

Monesti sanotaan, että ”tekemällä oppii”. Mielestäni riittävä tekeminen onkin yksi merkittävä osa kehittymistä, mutta tarvitaan lisäksi myös tekemisen prosessointia eli arviointia siitä, miten homma sujui. Osa ihmisistä tekee tämän päässään ajatustyönä, mutta kirjoittaminen on tehokas tapa saada omasta tekemisestään ja oppimisestaan näkyvää. Kirjoitettuihin asioihin on myös huomattavasti helpompaa palata kuin pelkkään pään sisällä olevaan ajatukseen.
Jos vaikkapa jokaisen kurssin päätteeksi opettajat pyytäisivät opiskelijoita kirjoittamaan tehtävän muodossa ajatuksiaan omasta oppimisestaan, kurssilla olevat asiat selkeytyisivät varmasti huomattavan paljon. Tehtävän tulisi olla kuitenkin osa kurssia eikä mikään ylimääräinen itsearviointi- tai palautelappu, sillä me kaikki tiedämme kuinka niille käy.

Mielestäni olisikin erityisen tärkeää, että suomalaiset nuoret oppisivat nimenomaan oppimaan. Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, oman tekemisen ja suorituksien prosessointi edistää huomattavasti kehittymistä ja avaa mahdollisuuksia uusille ideoille ja ajatuksille myös jälkeenpäin.

 

Opiskelijayrittäjyyden asiantuntija ja yrittäjyyskasvatuksen viestinvälittäjä.
Innostusta tulevaisuuden luomiseen kuuden vuoden yrittäjyyskokemuksella.
044 355 4847 – tomi@opiskelijayrittajyys.fi

Vastaa