Entis – Hyönteisruoasta tulevaisuuden ruokailmiö

Entis on viiden turkulaisen korkeakouluopiskelijan yritys, joka on tarttunut suuriin haasteisiin. Samaan aikaan he koettelevat ihmisten ennakkoluuloja ja pyrkivät löytämään vaihtoehtoisia ratkaisuja ruoantuotannollemme. Opiskelijayrittajyys.fi haastatteli Entiksen Samuli Taskilaa, joka avasi hieman tarinaa bisneksen takaa.

Entis kehittää maukasta, jännittävää ja ennen kaikkea laadukasta hyönteisruokaa suomalaisista raaka-aineista. Pääraaka-aine on tällä hetkellä suomalainen kotisirkka.

Alkujaan idea syntyi pian valmistuvan elintarvikekehityksen diplomi-insinöörin Antin päässä. Idean ympärille kerääntyi monialainen porukka, kun yrityksessä on Antin lisäksi opiskelijoita kauppakorkeakoulusta, kulttuurituotannon puolelta sekä Samuli itse on oikeustieteellisessä. Turun yliopistossa järjestetyllä Nuori Yrittäjyys ry:n NY Start Up –kurssilla tekijät löysivät toisensa huolimatta monialaisuudestaan ja opinnoistaan eri korkeakouluissa. Erilaisten osaajien porukka on pelkästään ollut positiivinen asia.

– Ajateltiin, että tarvitaan lisäksi perusosaamisen ympärille markkinointiosaamista, sillä osakseen siinä on myös se, että ihmisten pitää oikeasti syödä niitä hyönteisiä ja ennakkoluulojen täytyy poistua. Siinä mielessä tarvitaan myös aika paljon markkinointiosaamista.

Mallia hyönteisruokaan ja bisnesideaan Entiksen Antti sai ollessaan Ranskassa, jossa hyönteisruoasta on ollut puhetta jo pidemmän aikaa. Suomessa aihe on vielä hyvin tuore ja myös tietämys siitä vähäistä.

Bisnesidea on siitä mielenkiintoinen ja poikkeava, että kotisirkkojen myynti elintarvikkeeksi ei ole Suomen lainsäädännön mukaan vielä laillista.

– Me myydään tällä hetkellä siis sitä raaka-ainetta ja joudutaan sanomaan asiakkaille, että ei saa syödä vielä.

 

Muutoksia lakeihin tulossa

 

Tilanne lainsäädännön osalta kuitenkin tulee muuttumaan näillä näkymin ensi vuoden puolella. Sen jälkeen myös lakien mukaan hyönteiset ovat ruoaksi kelpaavia. Idea hyönteisruoan kehittämiseen lähti siitä ajatuksesta, että kolmenkymmenen vuoden kuluttua maailmassa on arviolta 9-11 miljardia ihmistä nykyisen 7 miljardin sijaan ja näin ollen uusia ratkaisuja ruoan osalta täytyy löytää.

 

– Meidän pitää kehittää jotain meidän ruoantuotantoon, koska käytännössä nyt tutkimustiedon valossa kehittyneissä maissa syödään yhä enemmän lihaa. Tuo ihmisten määrän lisääntyminen tarkoittaa sitä, että meidän täytyisi kasvattaa huomattavasti ruoantuotantomme. Näin ollen meidän täytyy etsiä myös vaihtoehtoisia proteiininlähteitä ja siinä hyönteisruoka on yksi vaihtoehto.

 

Entiksen ensimmäinen askel kohti bisneksen luomista hyönteisruoasta oli lähteä selvittämään, miten he saavat ensimmäisen oman tuotteensa valmistettua ja lisäksi mitä hyönteistuotteiden myynti vaatii. Selvitystyötä Entiksellä riitti aiheen tuoreuden vuoksi paljon ja lisäksi tämänhetkinen tilanne on tuonut vaikeuksia toimintaan.

 

– Jatkuvasti pitää miettiä, että mitä oikein voi kehittää ja myydä ja millä tavalla tuotteita voi mainostaa. Toki aina uutta konseptia luodessa on näitä haasteita ja lainsäädäntö tulee monesti perässä. Itse mietin sitä näin juristin näkökulmasta, että se on kuitenkin juuri se mielenkiintoinen näkökulma siinä hommassa, Samuli sanoo.

 

Oikeustieteellisessä opiskelevalle Samulille onkin mielenkiintoista seurata, miten lainsäädäntö kehittyy aiheen osalta sekä mitä hyväksytään ja mitä ei.

 

”Monesti sitä yrittäjyyttä tehdään vähän ihmeellisemmäksi kuin se on. Mikäli on hyvä idea ja halu tehdä sitä, niin eihän se ole kuin vain että lähtee tekemään.”

 

Samuli oli Entistä perustaessa ainoa, jolla oli aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä. Loppupeleissä muu porukkakin on päässyt vauhtiin yrittäjyyden osalta ja Samuli toteaakin, että eihän se heidän mielestä mitään rakettitiedettä ole.

– Kunhan rupeaa tekemään juttuja, niin kyllä ne kaikki hommat sieltä sitten soljuu. Monesti sitä yrittäjyyttä tehdään vähän ihmeellisemmäksi kuin se on. Mikäli on hyvä idea ja halu tehdä sitä, niin eihän se ole kuin vain että lähtee tekemään.

Entikselle ensimmäisen tuotteen valmiiksi saaminen ja ensimmäisen kaupan solmiminen asiakkaan kanssa sirkkapussin osalta olivat niitä asioita, jotka toivat onnistumisen tunnetta. Fyysisen tuotteen saaminen valmiiksi jota ihmiset oikeasti ostavat oli hieno hetki, joka sijoittui vain noin kuukauden päähän perustamisesta.

 

Vastaanotto asiakkailta on uudesta ja erilaisesta konseptista huolimatta ollut positiivista. Useimmiten ihmiset kommentoivat hyönteisruokaa tulevaisuuden asiana ja erittäin siistinä juttuna. Hyönteisiä myös ihmetellään ja kuitenkin pienistä ennakkoluuloista huolimatta ne kiinnostavat.

– Harvoin tulee sellaisia kommentteja, että hyi en kyllä maista, vaan kyllä enemmänkin se aito kiinnostus herää ja myönnetään, että tämä on kyllä oikeasti tulevaisuuden juttu.

NY Start Up –vuoden jälkeen Entiksen tavoitteet ja katse on suunnattuna jo pidemmälle eteenpäin. Ensimmäisenä seuraavan parin vuoden sisällä he haluavat saada suomalaiset ihmiset ottamaan hyönteiset edes osittain osaksi ruokavaliotaan ja tulevaisuudessa hyönteiskonseptia on halu levittää myös laajemmalle Eurooppaan.

Ensi kesänä Entis avaa oman verkkokauppansa ja heidän tuotteitaan todennäköisesti tullaan saamaan myyntiin myös muutamissa erikoiskaupoissa. Ruokakauppoihin hyönteisruoka ei vielä ole tulossa, mutta sen osaltakin alkaa näyttää koko ajan paremmalta.

Nyt voimme jäädä mielenkiinnolla seuraamaan tämän tulevaisuuden ruokakonseptin kehitystä, joka on saanut hyvän alkusysäyksen NY Start Up –vuotensa aikana.


Entis verkossa:

www.entis.fi

https://www.instagram.com/teamentis/
https://www.facebook.com/entisfinland
https://twitter.com/entisfinland

Opiskelijayrittäjyyden asiantuntija ja yrittäjyyskasvatuksen viestinvälittäjä.
Innostusta tulevaisuuden luomiseen kuuden vuoden yrittäjyyskokemuksella.
044 355 4847 – tomi@opiskelijayrittajyys.fi

Vastaa