Lukion penkiltä konkreettiseen vaatebisnekseen

Decade Clothing on unisex-vaatteita valmistava NY-yritys Jyväskylästä. Vaatebisnestä pyörittävät neljä toista vuotta lukiossa opiskelevaa nuorta naista Ella Saikkonen, Ida Aksovaara, Jenni Mustapirtti ja Vivian Aapakari. Opiskelijayritys voitti äskettäin Jyväskylän alueen Nuori Yrittäjyys -semifinaalin ja on kilpailemassa Suomen parhaan NY-yrityksen paikasta Helsingissä huhtikuun 19.-20. päivinä. Decade Clothingin perustajat ovat lähteneet luomaan omaa vaatebrändiä rohkeasti vuoden aikana.

– Tehdään sellaisia vähän uniikimpia vaatteita, ettei ole aina ihan samanlaisia kuin muilla.

Yrityksellä on tällä hetkellä kolme eri mallistoa: heidän logollaan varustettuna, koirakuviolla varustettu mallisto sekä ajankohtaisesti Suomi100 –teeman kunniaksi Karhu 100v-mallisto. Koiramallisto on tähän mennessä saanut suurimman suosion.

– Nyt tällä hetkellä meillä on t-paitoja ja huppareita, mutta aiomme todennäköisesti laajentaa myös collegepaitoihin ja päähineisiin, kuten lippiksiin tai pipoihin.

 

Mieskalentereista vaatebisnekseen

Idea vaatebrändin kehittämiseen lähti edellisen vuoden mieskalenteri-kokeilusta. Aiempi opiskelijayritystoiminta oli perustajille kannattavaa ja he saivatkin intoa sitä kautta suuremman bisneksen pyörittämiseen. Päätökseen vaikutti myös kalenteribisneksen tulevaisuudennäkymät, sillä fyysisiä kalentereita käytetään yhä vähemmän.

– Ajattelimme, että tehdäänpä sellainen joka inspiroisi meitä hieman enemmän ja jota voisi jatkaa myös tulevaisuudessa. T-paitojen osalta toimintaan pystyy vaikuttamaan itse ja panostamaan myös eri tavalla, joten se on ehkä enemmän se meidän juttu. Me ollaan nuorten keskuudessa ja meillä on tyylitajua, joten lähdimme kehittämään sitä.

 

Opiskelijoita kiinnosti yrittäjyydessä se, että toiminnan kautta pääsi itse tekemään asioita konkreettisesti. Lukiossa toista vuotta opiskelevat nuoret kokivat, että pelkästään tunneilla istumalla ja miettimällä tulevaisuutta ei päässyt eteenpäin. NY-yrityksen kautta heille avautui mahdollisuus kokeilla asioita käytännössä ja oppia kokeiluista, joiden kautta oma juttu löytyy paremmin.

Opiskelijoille on löytynyt myös apua toiminnan kehittämiseen useiden eri toimijoiden puolesta.

– Kävimme Kasvu Openissa opiskelijoiden kasvupolulla kalenteribisneksen osalta. Pystyimme hyödyntämään sen oppeja myös tähän bisnekseen. Opettajat ovat myös tukeneet ja tsempanneet tosi paljon toiminnassa. Kaikki ottaa kyllä hyvin vastaan meidät.

Decade Clothingin opiskelijayrittäjät ovat kohdanneet myös ongelmia toimintansa aikana. Kaikki yritykset eivät ota opiskelijayrittäjiä vastaan niin hyvin kuin toivoisi ja esimerkiksi omien vaatteiden saaminen vaateliikkeisiin myyntiin on ollut hieman hankalaa aktiivisesta yhteydenotosta huolimatta. Myös vaatteiden tuotannossa on sattunut mokia, jotka ovat opettaneet.

– Oltiin värjäämässä kahdeksan tuntia paitoja ja huomattiin, että puolet niistä oli niin rumia, ettei niitä voisi edes näyttää kenellekään. Ne eivät olleet läheskään sellaisia, mitä kuviteltiin niistä tulevan. Kyllä siinä mietti, että miksi piti lähteä kokeilemaan.

 

Osaaminen kehittyy ja uskaltaa tähdätä pidemmälle

Opiskelijoiden yrittäjyystaidot ovat kehittyneet opiskelijayrittäjyyden aikana ja he ovat oppineet myös todella paljon toiminnasta.

– Silloin kun tehtiin kalenteritoimintaa, niin kaikki teki vähän jotain. Sitten alkoi selvitä pikkuhiljaa, mikä on se jokaisen osaaminen. Nyt on paljon tarkempaa, että joku tekee hommia verkkokaupan osalta, toinen suunnittelee niitä tuotteita ja yksi tekee vaikka graafista ilmettä tai markkinointia. Se on paljon helpompaa ja saa enemmän aikaan, kun vastuuta on jaettu.

Tärkeänä oppina opiskelijayrittäjät pitävät myös sitä, ettei epäonnistumisien myötä lannistuta.

– Ensimmäisen mokan jälkeen kuten sen paitojen pilalle menemisen myötä ajattelin, että nyt tämä meidän yritys loppuu tähän. Se oli hirveä kriisi, mutta kun siitä noustiin, niin seuraava alamäki ei tuntunutkaan enää niin pahalta.

Nyt tavoitteita asetetaan jo pidemmälle aikavälille ja katse suunnataan myös eteenpäin. Decade Clothingilla on tavoitteena tämän tai ensi vuoden aikana päästä mukaan johonkin vaateliikkeeseen. Yrityksen kasvattamiseen kaivataan yhteistyökumpaneita, jotta myös laatua saataisiin parannettua. Tulevaisuudessa opiskelijat näkevät isona kuvana oman vaateliikkeensä.

Opiskelijana täysipäiväisesti yrityksen pyörittäminen on heidän haastavaa, mutta esimeriksi pop up –tyylinen kokeilu voisi olla mahdollinen vielä opiskeluaikana. Kaikki on Decade Clothingin perustajien mukaan kuitenkin itsestä kiinni.

– Niin paljon voi saavuttaa, kun vain jaksaa tehdä itse sen eteen töitä. Ei siinä ole mitään rajoja.

Vaikka Jyväskylässä toimii muitakin samankaltaisia vaatebisnestä pyörittäviä opiskelijayrityksiä, oikeiden markkinointikanavien löytäminen ja vahvat esiintymistaidot ovat mahdollistaneet eroittumisen joukosta.

 

Uskalla pyytää apua

Kaikilla aloittavilla opiskelijayrittäjille Decade Clothing haluaa lähettää vinkkejä, että apua kannattaa uskaltaa pyytää. Vaikka tietää, että olisi itse hyvä asiassa, niin täytyy uskaltaa jakaa vastuuta, sillä kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Epäonnistumisien ja virheiden myötä ei myöskään kannata jäädä paikoilleen, vaan silloin pitää lähteä kokeilemaan jotain muuta.

– Villeimmätkin unelmat voi toteutua, jos jaksaa tehdä niiden eteen töitä. Pitää vain päättää, että nyt me mennään sinne ja saavutetaan asiat.

 

Tutustu Decade Clothingiin:
Verkkokauppa
Facebook
Instagram

Opiskelijayrittäjyyden asiantuntija ja yrittäjyyskasvatuksen viestinvälittäjä.
Innostusta tulevaisuuden luomiseen kuuden vuoden yrittäjyyskokemuksella.
044 355 4847 – tomi@opiskelijayrittajyys.fi

Vastaa